Tillgänglighet
Vår biograf är tillgänglighetsanpassad. Undrar du över något speciellt eller har du förslag på förbättringar är du alltid välkommen att kontakta oss, antingen via biljettkassan, telefon eller mail. Den här sidan är uppdelad i olika informationsavsnitt, för att navigera kan du klicka på följande länkar:
Allmän information
Besöksadress: Västra Strandgatan 8A
Telefon kontor och biljettkassa: 0727 - 13 43 40
E-post: info@folketsbioumea.se
Öppettider: Kassan öppnar 30 min före första föreställningen börjar. Se aktuellt program här.
Parkeringsplats för rörelsehindrad: Ja, betalparkering vid "Skeppsbron" Västra Strandgatan 4.
Dörröppnare: Ja.
Hiss: Ja, hiss finns vid entrén Västra Strandgatan 8A.
Vid visningar när biblioteket har öppet kan en nyttja entrén vid Storgatan, ta hissen intill Kulturbageriet till våning 4 och passera bibliotekets barnavdelning för att hitta till oss.
Markerade trappsteg: Ja.
Rullstolsplatser: Ja, två platser i respektive salong där tanken är att du sitter i din egen rullstol.
Hörslinga: Ja.
Rökning: Rökfritt i hela biografen.
Trösklar i olika höjd mellan rummen: Nej.
Tillgänglig toalett: Ja.
Ledstång: Ja.
Offentlig telefon: Nej, men vid behov får en låna telefonen i kassan.
Syntolkning på bio och uppläst text
Syntolksutrustning: Vi tillhandahåller inte utrustning på biografen, men du som är i behov av syntolkning kan få det via en app i din smarta mobiltelefon eller surfplatta. Det enda du behöver för att ta del av tjänsten är en app och ett par hörlurar till din smarta mobiltelefon eller surfplatta. Exempel på appar: TillBio, BioPlay, SubTalk eller VoiceVision. För att se vilka titlar som är tillgängliga med syntolkning hänvisar vi till Bioguiden, klicka här där kan du även läsa mer om applikationerna.
Före biobesöket:
- Anslut din mobil eller surfplatta till internet.
- Öppna App Store eller Google Play och sök på "syntolkning".
- Ladda hem valfri app (TillBio, BioPlay, MovieTalk, SubTalk eller VoiceVision).
- Öppna appen och ladda ner ljudspåret till den film du ska se.
- Glöm inte att ta med hörlurar!
På plats i biosalongen:
- Sätt på flygplansläge.
- Öppna appen (TillBio, BioPlay, SubTalk eller VoiceVision).
- Tryck på appens startknapp, och behåll appen igång.
- Syntolkningen kommer igång automatiskt när filmen börjar.
Textade filmer
Alla våra ordinarie filmer på repertoaren visas i regel med svensk textning. Detta för att tillgängliggöra filmmediet för alla med någon form av hörselnedsättning och för att enklare uppfatta vad som sägs.
Vissa titlar, specialvisningar och vissa barnfilmer är undantagna då tillgången till filmkopior med svensk text är begränsad. Även äldre filmtitlar som producerats innan kravet att filmen ska kunna visas med svensk text för att få produktionsstöd infördes i filmavtalet kan sakna text. Dessa undantag kommuniceras vid respektive visning i vårt program.
Uppläst text
Ibland finns det möjlighet att genom en app få filmens text uppläst. Appen är gratis och du laddar ner den till din mobil eller surfplatta. Besök bioguiden för att se vilka filmer som erbjuder detta och för att läsa mer.
Så funkar det:
- Ladda ner en app som TillBio, BioPlay, MovieTalk, SubTalk eller VoiceVision.
- Hämta ljudspåret till filmen du ska se.
- På plats i salongen: sätt på flygplansläge, öppna appen och starta ljudspåret – uppläsningen synkas automatiskt med filmen.
Du kan när som helst justera volymen eller växla till syntolkning.
Kontakta biljettkassan
Biljettkassan öppnar alltid 30 min innan första föreställningen och stänger när sista visningen för kvällen har gått igång.
Telefon: 0727 - 13 43 40
E-post: info@folketsbioumea.se